Nerespektování karanténního opatření
Tato písemnost je zpracována ve zjednodušené formě, kdy zde nejsou uváděny citace zákonů a jednotlivých paragrafů. Není cílem podávat odborný výklad a stanoviska vycházející ze zákonů a nařízení. Jde o dokument informativní charakteru. Stále se v našem okolí vyskytují občané, kteří bagatelizují stávající stav a nerespektují povinnosti, nařízení a doporučení. Jde o další písemnost v návaznosti na písemnost, která byla zaslána a týkající se rad jak se chovat a jak komunikovat v době vyhlášeného nouzové stavu. Jde o to vás informovat i v tomto směru.
Karanténní opatření podle § 2 odst. 7, písm. a) až c) zákona o ochraně veřejného zdraví jsou karanténa, lékařský dohled a zvýšený zdravotní dozor.
Karanténa je oddělení osoby podezřelé z nákazy od ostatních osob, její lékařské vyšetření s cílem zabránit přenosu infekčního onemocnění.
Lékařský dohled je povinnost fyzické osoby podezřelé z nákazy docházet ve stanovenou dobu k lékaři, podrobit se vyšetření, nebo sledovat svůj zdravotní stav a oznamovat příslušnému lékaři příznaky, či změny zdravotního stavu.
Zvýšený zdravotní dozor je lékařský dohled nad osobou podezřelou z nákazy, které byl uložen zákaz činnosti nebo úprava pracovních podmínek, ve smyslu omezení šíření infekce.
Rozdíl mezi karanténou a izolací je v tom, že izolovaná osoba je oddělena od ostatních osob.
Osoba, která onemocněla infekčním onemocnění, je podle povahy onemocnění mimo jiné povinna podrobit se izolaci, laboratornímu vyšetření, lékařské prohlídce a karanténním opatřením a zdržet se jakéhokoliv jednání, které může vést k šíření infekčního onemocnění.
Karanténní opatření může nařídit buď MZ nebo příslušná krajská hygienická stanice, čí poskytoval zdravotních služeb. Opatření jsou povinny se podrobit fyzické osoby, podnikající fyzické osoby a právnické osoby.
Pokud jakákoliv osoba nesplní povinnosti k ochraně zdraví osob v rámci mimořádného opatření Ministerstva zdravotnictví nebo hygienické stanice dopouští se přestupkového jednání, kdy může být uložena pokuta až 3 000 000,- -Kč.
Pokud vláda vyhlásí nouzoví stav, je oprávněna za předem daných podmínek omezit celou řadu lidských práv a svobod. / právo nedotknutelnost osoby, obydlí, vlastnické a užívací právo, svoboda pohybu, právo shromažďovací, právo podnikat…./ Stejně tak vláda může nařídit evakuaci, zákaz vstupu na území, pohyb osob na vymezených místech….. Dále vláda a orgány krizového řízení mohou uložit řadu povinností. Pokud osoby nestrpí omezení, dopouští se protiprávního jednání, kdy mohou být postiženi sankcí – pokutou do výše 20 000,–Kč, za další přestupky až 2 000 000,–Kč a právnické osoby až 3 000 000,–Kč.
Nejen, že jde o sankce v rámci správního práva, ale lze spáchat i trestný čin. V první řadě v rámci trestního práva pokud je vyhlášen nouzový stav, jsou trestné činy spáchány v obecné přitěžující okolnosti. Mimo to existují u některých trestných činů kvalifikované skutkové podstaty, které mají přitěžující okolnost již zakotvenu ve znění daného trestného činu. / šíření nakažlivé choroby, krádež, ohrožování zdraví závadnými potravinami a jinými předměty, podvod, zpronevěra, lichva, šíření poplašené zprávy, obecné ohrožení/
Obecná přitěžující okolnost – „spáchal trestný čin za krizové situace, živelné pohromy nebo jiné události vážně ohrožující život, veřejný pořádek nebo majetek, anebo na území, na němž je prováděna nebo byla provedena evakuace“
Petr Jirout
Vedoucí ORPaOO